VAHVISTA VELJIÄSI!

                                    22.10.2025

Otsikon kehotus on osa Jeesuksen apostoli Pietarille antamaa kutsumusta. Oikeastaan kaikilla Jeesuksen seuraajilla on tuo sama tehtävä: vahvistaa, tukea ja rohkaista toisia. Vaikka Jeesus käyttää omiaan seurakuntansa vahvistamisessa, on Hän itse kaiken hengellisen rakentumisen aikaansaaja, alku ja loppu. Varsin pian Pietari oppi tämän asian omakohtaisesti ymmärtämään, niin että hän myöhemmin kirjoitti Vähän-Aasian uskoville:

Vähän aikaa kärsittyänne Hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava. (1 PIET 5:10)   

Jo Vanha Testamentti kuvailee, kuinka monella tavalla Hyvä Paimen työskentelee laumansa parhaaksi. Kadonneet Hän tahtoo etsiä, eksyneet tuoda takaisin, loukkaantuneet sitoa, heikkoja vahvistaa, kaatuvia tukea, alas painetut nostaa pystyyn, sydämeltään särkyneet ja haavoittuneet parantaa (HES 34:15-16; PS 145:14; 147:3). Tähän huolenpitoon olemme itse kukin eri elämänvaiheissa saaneet turvautua!

Opetuslapsista etenkin Simon Pietari joutui elämässään tilanteeseen, jossa Jeesuksen esirukous, lohdutus ja vahvistava voima olivat tarpeen, jottei hänen uskonsa olisi "rauennut tyhjiin". Samassa yhteydessä kun Jeesus kertoi Pietaria kohtaavasta koetuksesta, Hän antoi tulevalle apostolille edellä mainitun tehtävän vahvistaa uskonveljiään ja -sisariaan:     

"Simon, Simon! Saatana on tavoitellut teitä valtaansa seuloakseen teitä niin kuin viljaa. Mutta Minä olen rukoillut puolestasi, ettei uskosi raukeaisi tyhjiin. Ja kun olet palannut takaisin, vahvista veljiäsi." (LUUK 22:31-32)

Pietarin hengellinen kasvu on esikuvallista kaikille Jeesuksen oppilaille. Sen vuoksi tutkimme seuraavassa lähemmin, miten Herra Jeesus teki itsessään heikosta miehestä seurakuntansa vahvistajan ja tukipilarin.


1. Kolmivuotinen "raamattukoulu"

Kun kalastaja Pietari oli hyväksynyt kutsun lähteä seuraamaan Jeesusta, hän pääsi maailman parhaan Opettajan tehokkaaseen valmennukseen. Juutalaislapsena 6-13 vuoden iässä synagoga-koulussa omaksutut Kirjoitukset (Toora eli 5. Mooseksen kirja) alkoivat avautua hänelle uuden liiton armotalouden näkökulmasta. Jeesus neuvoi Jumalan tahtoa järjestelmällisesti ja näytti itse esimerkkiä sen mukaan elämisestä. Hänessä Pietari sai nähdä Isän kirkkauden (armon ja totuuden) sekä erityisesti syntisiä ja kärsiviä rakastavan mielenlaadun (JOH 1:14; 14:7-10).

Jeesus oppilaineen muodosti pienimuotoisen "seurakuntayhteisön", missä Pietari harjaantui opetuslapseuteen. Siellä Pietaria valmistettiin palvelemaan yhteistyössä erilaisten ihmisluonteiden kanssa. Uskovien yhteisö on yhä Jumalan tarkoittama kasvualusta lapsilleen. Jumalan sanan äärellä, seurakunnan raamatunopetuksessa ja Hengen kotiopetuksessa, juurrumme ja kasvamme Kristukseen (1 PIET 2:2; 2 TIM 3:16-17)  Se on välttämätön hengellinen ravintomme. Pyhä Henki, jonka Jeesus lähetti tilalleen toiseksi Puolustajaksi, on henkilökoh-tainen opettajamme ja auttajamme. Hän ottaa Jeesuksen omasta ja jakaa meille - aivan kuten Jeesus otti Isän omasta ja jakoi oppilailleen (JOH 16:13-15). Henkensä kautta Jeesus haluaa johdattaa meidät kaikkeen siihen totuuteen, johon Hän ohjasi Pietaria kolmen intensiivisen vuoden aikana. Näin Hän tekee meistäkin seurakuntansa vahvistajia.


 2. Pietarin tutustuminen itseensä

Toisessa vaiheessa Jeesus johdatti Pietarin tilanteisiin, joissa tämä oppi tutustumaan syvemmin itseensä. Kiirastorstai-iltana, kun Jeesuksen ristintie lähestyi huipennustaan, saivat Pietari ja kaksi muuta opetuslasta seurata Häntä Getsemanen puutarhaan. Käydessään siellä tuskallista kamppailuaan Jeesus pyysi heitä valvomaan kanssaan. Pimeydelle annetun vallan vuoksi opetuslasten tuli olla rukouksessa myös siksi, etteivät he itse joutuisi ylipääsemättömään kiusaukseen.

Jeesus sanoi opetuslapsille: "Minun sieluni on syvästi murheellinen, aina kuolemaani asti. Valvokaa Minun kanssani. Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko. (MATT 26:38,41)

Raamattu kertoo, että opetuslapsilta puuttui valmius kestävään valvomiseen. Rukoilemisen sijaan he nukkuivat. Heillä ei ollut vielä käsitystä sen hengellisen sodan luonteesta, jota Jeesus kävi, ja jossa he Hänen seuraajinaan olivat mukana. Opetuslapset eivät myöskään ymmärtäneet lihansa heikkoutta kiusausten edessä. Melko pian saman illan aikana he oppivat sen huomaamaan.

Kun Juudas tuli sotilasosaston sekä ylipappien ja fariseusten palvelijoiden kanssa vangitsemaan Jeesusta, syntyi Pietarin mielessä nopea suunnitelma Jeesuksen pelastamiseksi. Se perustui "lihan käsivarren" voimaan ja miekan käyttämiseen. Syntynyttä tilannetta Jeesus käytti hyväksi opettaakseen Pietarille, mitä tarkoittaa Isän antaman "maljan juominen" ja oman "ristin kantaminen" käytännössä (JOH 18:10-11; LUUK 9:23-24). Opetuslasten hengellinen taistelu ei koskaan tule suuntautumaan ihmisiä vastaan: sitä käydään Hengen sota-asein pimeyden henkivaltoja vastaan.

Pukekaa yllenne Jumalan koko taisteluvarustus voidaksenne kestää Paholaisen juonet. Emmehän me taistele verta ja lihaa vastaan, vaan henki-valtoja vastaan. (EFES 6:11-12)

Kun opetuslapset näin tulivat riisutuksi inhimillisistä varustuksista ja omista suunnitelmista Herran puolustamisessa, täytti pelko heidän mielensä. He pakenivat pimeyden turvin ja jättivät Jeesuksen yksin vangitsijoittensa käsiin (MARK 14:27,50).

Pietari oli kuitenkin kiinnostunut tietämään, mitä Jeesukselle tehtäisiin. Hän päätti seurata tapahtumaa ylipapin pihalle asti (JOH 18:15-16). Siellä Pietarin tutustuminen itseensä saavutti viimeisen vaiheen. Aiemmasta vakuuttelustaan huolimatta hänellä ei ollut rohkeutta tunnustautua Jeesuksen seuraajaksi (MATT 26:35). Asiaa tiedus-teltaessa hän kiroten hän kielsi Mestarinsa. Jeesuksen varoitta-ma lihan heikkous paljastui Pietarille täydellisenä voimattomuutena koetuksen edessä. Hän sai huomata, että hänen oma tahtonsa ei riittänyt kiusauksen voittamiseen.

Tahto minulla tosin on, mutta hyvää en pysty saamaan aikaan. Minä olen lihallinen, myyty synnin alaiseksi. (ROOM 7:14,18)

Huomattuaan avuttomuutensa sen lupauksen täyttämisessä, jonka oli Jeesukselle antanut, Pietari puhkesi katkeraan itkuun (LUUK 22:61-62). Hän katui sitä, että keskeisen opetuslapsen asemassa oli kieltänyt Mestarinsa. Ehkä Pietarin palaaminen entisen ammattinsa pariin kuvastaa hänen sisäistä kamppailuaan. Tuskinpa hän tyhjiä kalaverkkoja kokiessaan vältti kuulemasta Paholaisen syyttävää kuiskausta: "Olet pahasti epäonnistunut ja pettänyt Opettajasi! Et kykene jatkamaan Hänen opetuslapsenaan. Nyt on sopiva hetki luopua Jeesuksen seuraamisesta."

Tällainen seulominen valehtelemalla (JOH 8:44), lannistamalla (EFES 6:11), kiusaamalla (MATT 4:3), viettelemällä (2 TIM 2:26; 2 TESS 2:9-10) ja eksyttämällä pois uskosta (1 PIET 5:8) on aina ollut Vastustajan ominta toimintaa.


3. Jeesuksen uskollisuuden kohtaaminen

Jeesus ei kuitenkaan ollut unohtanut rakasta oppilastaan. Silminnäkijä Johannes kertoo, kuinka Jeesus ylösnousemisensa jälkeen järjesti kalareissulta tyhjin käsin palaavalle Pietarille tovereineen ainutlaatuisen kohtaamisen Tiberiaanjärven rannalla (JOH 21:1-14). Ihmisen Poika valmisti väsyneille ja alakuloisille miehille nuotioaterian. Se oli kuin kuin kutsuva avoin syli, joka rohkaisten veti Pietarin takaisin yhteyteen. Jeesus tiesi, kuinka itseensä pettyneen opetuslapsen mieli saa parhaan lohdutuksen.  

Sielunhoidollisesti Pietarille oli tärkeätä saada suullisesti tunnustaa kiintymys Jeesusta kohtaan. Herra iloitsi tästä Pietarin vilpittömästä halusta rakkauteen, vaikka ymmärsi sen laadullisen vajavuuden. Jeesus näki etukäteen, kuinka uhrautuva agape-rakkaus tulee kyllä kypsymään Pietarissa ajallaan Hengen aikaansaamana hedelmänä.

Viisaasti Jeesus suuntasi Pietarin katseen menneestä epäonnistumisesta tulevaan palvelutehtävään. Hänen ei enää tarvinnut muistuttaa katumuksen ja itsetutkimisen läpi käynyttä oppilastaan lihan kelvottomuudesta. Omasta voimasta riisutulle Hänellä on varattuna riittävä "voima korkeudesta" (LUUK 24:49). Sen sijaan Jeesus avasi profeetallisesti Pietarin kutsumusta pian rakentumassa olevan seurakuntansa paimenena ja opettajana. Voiko olla suurempaa armoa kuin Jeesuksen osoittama uskollisuus langenneelle uskovalle.  

Jos olemme uskottomia, Hän pysyy silti uskollisena, sillä itseään Hän ei voi kieltää. Jumala ei kadu armolahjojaan eikä kutsuaan. (2 TIM 2:13; ROOM 11:29)

Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. (1 JOH 1:9)


4. Voimalla pukeminen

Kolmivuotisen "raamattukoulun" päätteeksi Pietari oli siis saanut tilaisuuden tutustua itseensä Herran sallimien koetusten avulla. Omakohtaisen heikkouden kokeminen on jokaiselle opetuslapselle välttämätön koulutusvaihe valmistumisessa "veljien vahvistajaksi". Se ohjaa riippuvuuteen Herran armosta. Niin ikään se muovaa äkkipikaista (kärsimätöntä) ja ylpeätä luonnetta paremmin sopivaksi toisten rinnalla kulkemiseen eli niiden tukemiseen, jotka samalla tavalla kipuillen opettelevat kantamaan omaa ristiään. 

Kun Jeesus oli noussut Isän luokse taivaaseen, täytti opetuslapset sisäinen tyhjyys. Myös Pietarin kaipaus suuntautui Jeesuksen lupaaman toisen Puolustajan odottamiseen (JOH 14:25-26; 16:7; LUUK 24:49). Hän käsitti, että ilman perusteellista uudistumista seurakunta ei mitenkään selviä Jeesuksen antamasta tehtävästä (MATT 28:18-20). Niinpä Pietari liittyi niiden sadankahdenkymmenen hengellistä köyhyyttä potevan uskovan joukkoon, jotka kokoontuivat Jerusalemiin etsimään Herran kasvoja ja rukoilemaan Häneltä uutta voimaa (APT 1:12-14). 

Etsikää Herraa ja Hänen voimaansa, etsikää alati Hänen kasvojaan. Ne, jotka Herraa odottavat, saavat uuden voiman. (PS 105:4; JES 40:31)

Jeesus sanoi: "Minä rukoilen Isää, ja Hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti. Hän pysyy teidän luonanne ja on teissä. (JOH 14:16-17)

Viidenkymmenen päivän kuluttua Helluntaina opetuslasten odotukseen vastattiin. APT 2:1-4,16-18 kertoo tästä luvatun Hengen vuodattamisesta. Heidät kaikki täytettiin Pyhällä Hengellä ja Kristuksen seurakunta syntyi maan päälle. Siitä hetkestä alkoi Hengen voimallinen läsnäolo Pietarissa, mikä muutti ihmispelkoisen miehen rohkeaksi Jeesuksen todistajaksi (APT 4:20,31). Pyhä Henki asetti hänet palveluvirkaan, johon Jeesus oli hänet tarkoittanut, ja varusti lahjoilla, joita hän tarvitsi alkuseurakunnan vahvistamiseen ja lujittamiseen.

Edellä kuvattuihin Pietarin vaiheisiin sisältyvät pienoiskoossa periaatteet, joiden mukaan Herra Jeesus yhä toimii omiensa elämässä. Hänen tavoitteenaan on tehdä meistäkin soveliaita Kristuksen ruumiin rakentajia. Vain Hengessä vaeltaessaan Pietarilla oli voimaa kukistaa lihallisuutensa, ottaa ristinsä ja palvella toisia Herran tahdon mukaan (GAL 5:6; FIL 3:3; 1 PIET 4:10-11).

Sama Henki asuu jokaisessa uskovassa. Niin kuin alla olevat sanankohdat vakuuttavat, kykenee Hän vahvistamaan meitä              a) voimassa ja kestävyydessä, b) hyvissä teoissa ja viisaudessa ja        c) nuhteettomassa vaelluksessa, niin että hyvän hedelmän kantaminen kauttamme on mahdollista. 

a) Rukoilen, että Isä Henkensä kautta, suuren kirkkautensa mukaisesti, antaisi teidän sisäisen ihmisenne vahvistua voimassa (EFES 3:16). Vahvistakoon Hän teitä kaikella voimalla olemaan kaikessa kestäviä ja pitkämielisiä (KOL 1:11). 

b) Itse Herramme Jeesus Kristus ja Jumala, meidän Isämme, vahvis-takoot teitä kaikissa hyvissä teoissa ja puheissa. (2 TESS 2:16-17) 

c) Hän on vahvistava teitä loppuun asti, niin että olette nuhteettomia Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä. Jumala on uskollinen.        (1 KOR 1:8-9)      

Luo kotisivut ilmaiseksi!