Jumalan viljelysmaa
1. Jumalan pelto
Te olette Jumalan viljelysmaa. (1 KOR 3:9)
Raamattu opettaa paljon ihmisen sydämen maaperästä Jumalan viljelymaana ja puutarhana (MATT 13:24; JOH 15:1; JES 58:11). Syntiinlankeemuksen jäljiltä se oli hedelmätön, mutta Jumala halusi ostaa ja valmistaa sen itselleen.
Hän myi kaiken mitä Hänellä oli ja osti sen pellon. (MATT 13:44)
Tämän armon Jumala on lahjoittanut meille siinä Rakastetussa (Jeesuksessa), jossa meillä on lunastus Hänen verensä kautta. (EFES 1:6-7)
Minä otan kivisydämen pois teidän sisältänne ja annan teille lihasydämen. Minä annan Henkeni teidän sisimpäänne. (HES 36:26-27)
Turmeltuneessa ja kivisessä pellossa Jumala näki aarteen - oman kätensä jäljen ja kuvansa. Hän oli valmis maksamaan siitä mitä kalleimman hinnan. Poikansa verellä Jumala lunasti luomansa ihmisen takaisin itselleen. Tähän sovintoon suostuvan ihmisen kuollut "kivinen" sydämen maaperä saa uuden elämän ja muuttuu hedelmää kantavaksi Kristuksen Hengen vaikutuksesta.
2. Sanan siemen
Siemen on Jumalan sana (LUUK 8:11). Hyvään maahan kylvetty kuvaa niitä, jotka kuulevat sanan, ottavat sen vastaan ja tuottavat sadon (MARK 4:20).
Herran sanan siemen on elävä ja pysyvä (1 PIET 1:23-25). Vastaanottavaisessa sydämen maaperässä se alkaa itää ja tuottaa ajallaan Jumalan antamaa kasvua ja hedelmää.
Maa tuottaa sadon aivan itsestään (MARK 4:28). Jumala antaa kasvun (1 KOR 3:7).
3. Epäusko estää itämisen
Tien oheen pudonnut kuvaa niitä, jotka kuulevat sanan, mutta joiden sydämestä Paholainen tulee ottamaan sen pois, jotta he eivät uskoisi ja pelastuisi. (LUUK 8:12)
Ensimmäiseksi Jeesus puhui sydämestä, joka on kuin kovaksi tampattu tien reuna. Raamattu opettaa, että epäusko on sokaiseva peite sydämen silmien päällä (2 KOR 4:3-4). Se estää hyvän siemenen, "Kristuksen kirkkauden evankeliumin", itämisen ihmisessä. Peite on "tämän maailman jumalan", Paholaisen, paikalleen asettama, ja se ehkäisee oman etsikkoajan tunnistamisen (MATT 13:19; LUUK 19:44). Peite voi muodostua esimerkiksi jonkin ideologian (kuten uskonnollisen tai tieteellisen; 2 KOR 3:14-16; 1 KOR 3:18-20) omaksumisesta tai kiintymyksestä ajalliseen elämään (LUUK 14:18-20). Jumalan pelastuskutsu ei saa sijaa ihmisessä (MARK 4:4). Sen vuoksi evankeliumin kylväminen lapsen sydämeen, jonka mieli on vapaa epäuskon peitteistä, on mitä tärkeintä.
4. Juurtumisen merkitys
Kalliolle pudonnut kuvaa niitä, jotka kuullessaan sanan ottavat sen iloiten vastaan mutta joilla ei ole juurta. He uskovat vain hetken aikaa ja koetuksen (sanan tähden tulevan ahdistuksen tai vainon) hetkellä luopuvat. (LUUK 8:13; MATT 13:20-21)
Niin kuin siis olette ottaneet vastaan Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa Hänessä. Juurtukaa Häneen, rakentukaa Hänessä ja vahvistukaa uskossa, niin kuin teille on opetettu. (KOL 2:6-7)
Toiseksi Jeesus kuvasi siemenen kiinnittymisen vaikeutta kallioperäiseen (niukkamultaiseen) maahan. Lahjaksi saamamme uskon tulisi juurtua Kristukseen. Alusta alkaen syvälle multaan juurensa työntänyt taimi ei helposti irtoa myrskytuulessa eikä kuivu helteessä. Sen vuoksi Jumalan viljelysten puutarhuri, Pyhä Henki, vaikuttaa vasta uskoon tulleen elämässä sellaisia käytännön valintoja, jotka vahvistavat hänen hengellistä kasvuansa Jeesuksessa:

Kasvaminen Jeesuksen armossa ja tuntemisessa on tärkeätä sen vuoksi, että seurakunnan viimeiset vuodet ennen Jeesuksen paluuta ovat hankalia aikoja (MARK 4:17). Antikristillinen arvomaailma ja opilliset eksytykset pyrkivät kaikin keinoin irrottamaan juuremme uskomme perustukselta:
Kasvakaa meidän Herramme ja Vapahtajamme armossa ja tuntemisessa. Olkaa varuillanne, ettei jumalattomien eksytys tempaa teitä mukaansa ettette lankea pois omalta lujalta pohjaltanne. (2 PIET 3:17-18)
Mutta tiedä se, että viimeisinä aikoina tulee vaikeita aikoja. Ihmiset ovat silloin itserakkaita, pilkkaajia, jumalattomia, rakkaudettomia, hillittömiä ja raakoja. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa. Henki sanoo selvästi, että viimeisinä aikoina jotkut luopuvat uskosta ja seuraavat eksyttäviä henkiä ja riivaajien oppeja. (1 TIM 4:1; 2 TIM 3:1-4)
Teidän on vain pysyttävä uskossa, siihen perustuneina ja siinä lujina, horjahtamatta pois evankeliumin toivosta. (KOL 1:23)
5. Rikkakasvien kitkeminen
Se mikä putosi orjantappuroihin, tarkoittaa niitä, jotka kuulevat sanan, mutta vaeltaessaan tukehtuvat tämän elämän huoliin, rikkauden petolliseen viettelykseen, nautintoihin ja muihin himoihin eivätkä tuota kypsää hedelmää. (LUUK 8:14; MARK 4:19)
Kolmanneksi Jeesus muistutti opetuslapsiaan sydämen maahan pyrkivistä "vieraslajeista". Ne ovat rikkakasveja, joita vastaan peltomies ja puutarhuri joutuvat jatkuvasti kamppailemaan. Niiden siemeniä on mullassa luonnostaan ja niitä kulkeutuu sinne ympäristöstä tuulen mukana. Orjantappurat ja ohdakkeet ovat haitallisia lajeja sen vuoksi, että ne lopulta tukahduttavat hyvän siemenen kasvun ja kypsymisen täydeksi hedelmäksi. Niinpä Jeesus muistutti vakavasti:
"Jokainen istutus, jota Minun Taivaallinen Isäni ei ole istuttanut, on juurineen revittävä pois. Sisältä ihmisen sydämestä lähtevät pahat ajatukset." (MATT 15:13; MARK 7:21)
Pitäkää huoli, ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan (HEPR 12:15). Pankaa nyt tekin pois tämä kaikki: viha, kiivastuminen, pahuus, pilkka ja häpeämätön puhe suustanne. Olettehan riisuneet pois vanhan ihmisen tekoineen ja pukeutuneet uuteen (KOL 3:8-9).
Jumalan viljelymaan hoitajaksi sydämeemme on annettu Pyhä Henki. Hän on kärsivällinen ja huolellinen puutarhan hyvinvoinnin vaalija. Hänen tavoitteensa on sama kuin Jeesuksen vertauksen hedelmätarhan hoitajan:
"Minä kuokin ja lannoitan maan viikunapuun ympäriltä. Ehkäpä se ensi vuonna tekee hedelmää." (LUUK 13:8-9)
Miten Henki sitten toimii kuokkiessaan sydämemme maaperästä pois rikkaruohoja ja lannoittaessaan sitä puhtaalla sanan ravinnolla? Hänen työskentelystään mielemme ja henkemme uudistamiseksi on Raamatun perusteella hahmotettavissa seuraavia vaiheita:
1. Kun luemme sanaa, Henki opettaa meitä ymmärtämään, millaista on Jumalan tahdon mukainen vaellus. Samalla Hän hoitaa sisäistä ihmistämme vakuuttaen Isän ehdotonta rakkautta ja Jeesuksen uhrin täydellistä riittävyyttä. (JOH 16:13; 16:27; 1 JOH 2:1-2,27; 4:16; 2 TIM 3:16-17)
2. Hän muistuttaa epäpuhtaan rikkakasvin siemenen tai idun ilmestymisestä ajatuksiimme, puheeseemme tai tekoihimme (JOH 14:26). Herran Henki tekee sen synnyttämällä murheen omaantuntoomme. Tällaisen lihallisuudesta versoneen ohdakkeen olemassaolon tunnustaminen ja siitä luopuminen on rikkakasvin kitkemistä, mistä Raamattu käyttää nimitystä parannus (2 KOR 7:19). Puhtaasta omastatunnosta huolehtiminen on sydämen maaperän varjelemista (1 TIM 1:19):
Yli kaiken varottavan varjele sydämesi, sillä sieltä elämä lähtee. (SNL 4:23)
3. Pyhä Henki uudistaa tahtoamme, jotta haluamme irtisanoutua vieraasta istutuksesta (KOL3:5-10; EFES 4:22-32; PS 119:112; 2 TESS 1:11). Uskovan tahto on väline sen päättämiseksi, kummalle kylvölle - lihan vai Hengen siemenelle - hän antaa kasvutilaa sydämessään. Vaikka tahdon taipuminen sanan alle on välttämätöntä, ei se kuitenkaan itsessään sisällä voimaa hyvän toteuttamiseen (JOH 13:37-38).
Ahkeroikaa peläten ja vavisten oman pelastuksenne hyväksi. Jumala itse vaikuttaa teissä tahtomisen ja tekemisen, että Hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. (FIL 2:12-13)
Tahto minulla tosin on, mutta hyvää en pysty saamaan aikaan. (ROOM 7:18)
4. Lihan kasvualustasta nousevien rikkakasvien tappamisessa ja kiusausten voittamisessa Hengen tehtävä on osoittaa meille sekä oma voimattomuutemme (ROOM 7:15,19; GAL 5:17) että ohjata kaipaamaan ja etsimään Jumalan voimaa. Näin Hän kasvattaa meitä riippuvaiseksi Taivaallisesta Isästämme.
Jeesus sanoi oppilailleen: "Valvokaa ja rukoilkaa, ettette joutuisi kiusaukseen. Henki tosin on altis, mutta liha on heikko." (MARK 14:38)
Etsikää Herraa ja Hänen voimaansa, etsikää alati Hänen kasvojaan. Hiljenny Herran edessä ja odota Häntä. Jotka Herraa odottavat saavat uuden voiman. (PS 37:7; PS 105:4; JES 40:31)
5. Kristuksen Hengen täyteys uskovassa on avain lihallisuuden päivittäiseen kuolettamiseen (ROOM 8:12-14; GAL 5:16,24-25; EFES 5:18). Vain Hänen voimansa avulla itsemme kieltäminen ja ristin kantaminen on mahdollista (LUUK 9:23). Silloin Hengen hedelmällä on tilaa kasvaa ja kypsyä Jumalan kunniaksi. Se on Puutarhurin päämäärä vaelluksemme suhteen.
Vahvistukaa Herrassa ja Hänen väkevässä voimassaan. (EFES 6:10)
Täyttykää Hengellä! (EFES 5:18) Tässä kreikan verbimuoto pleróō = "täyttykää" on passiivin imperatiivin preesens, mikä tarkoittaa: "antakaa Hengen, eli Kristuksen mielen, jatkuvasti täyttää itsenne."
Vaeltakaa Hengessä, niin ette toteuta lihan himoa. (GAL 5:16)
6. Puutarhurin tavoite
"Minä kuokin ja lannoitan maan viikunapuun ympäriltä. Ehkäpä se ensi vuonna tekee hedelmää." (LUUK 13:8-9)
Jeesus sanoi: "Se, mikä on hyvässä maassa, tarkoittaa niitä, jotka sanan kuultuaan säilyttävät sen vilpittömässä ja hyvässä sydämessä ja kestävinä tuottavat satoa." (LUUK 8:15)
Katsokaa, kuinka maamies odottaa maan kallista hedelmää ja on kärsivällinen, kunnes maa on saanut syyssateen ja kevätsateen. (JAAK 5:7)
Jumalalle avoimessa vilpittömässä sydämessä, puhtaassa omassatunnossa, juurtuva sanan siemen ei voi olla tuottamatta lajinsa mukaista satoa. Hedelmän kantaminen on paitsi Puutarhurin tavoite myös sanan lupaus jokaisen Herran oman elämässä:
Herra teki kansansa hyvin hedelmälliseksi (PS 105:24). Hän ... on kasvattava vanhurskautenne hedelmät (2 KOR 9:10).
Rukoilen ... että olisitte puhtaita ja moitteettomia Kristuksen päivään saakka, täynnä vanhurskauden hedelmää, jonka Jeesus Kristus saa aikaan Jumalan kunniaksi ja ylistykseksi (FIL 1:9-11).
Seurakunta ja sen jokaisen yksilön sydämen maaperä on Jumalalle rakas viljelysmaa ja puutarha. Hän huolehtii sen kasvusta ja satoisuudesta nimensä kiitokseksi ja kunniaksi.



